31. jan. 2024

God begyndelse, men tiltagene kunne have været mindre tågede

Billede til nyheden God begyndelse, men tiltagene kunne have været mindre tågede

”Vi har råbt på det her i seks år. Det pudsige er, at for et par år siden, sagde de fleste, at der slet ikke var et problem. Jeg er glad for, at man har fået øjnene op for det”. Det siger direktør Helle Andsbjerg fra Lederne Søfart til Søfart, der i dag bringer et interview med hende om den pakke med tiltag mod mobning og chikane på de danske skibe, som Erhvervsministeriet præsenterede i sidste uge.

Som Søfart understreger, var Lederne Søfart, med Helle Andsbjerg i spidsen, en af de organisationer, der i sommeren 2022 slog på tromme for en kulegravning af hele søfartsbranchen for at få kortlagt problemet med mobning, chikane og ønsket seksuel opmærksomhed på danskflagede skibe.

”Vi skal videre nu, og det kan tiltagene bruges til. Der er fokus på området, det er en god begyndelse, så må vi se, hvordan tiltagene konkret udmønter sig”, fortsætter Helle Andsbjerg,

Dermed anerkender hun tiltagene, og hun har da også været med i arbejdet med at udforme dem, men som hun fortæller til Søfart, så hun gerne, at de havde været mere konkret formuleret.

”Det er en god begyndelse, og vi er glade for, at problemet bliver taget seriøst. Personligt ville jeg gerne, at tiltagene var skarpere, men det er jo kompromissets kunst”, siger hun til Søfart.

Som Søfart skriver, går tiltagene fra Erhvervsministeriet konkret på, at man vil styrke de maritime uddannelser, når det gælder psykisk arbejdsmiljø, samt sikre bedre klagemuligheder for ofrene. Derudover skal domstolene ved dom i særligt grove tilfælde kunne fratage en søfarendes mulighed for at gøre tjeneste på danske skibe.

Samtidig vil Søfartens Arbejdsmiljøtjeneste få flere muligheder for at forebygge og håndtere tilfælde af mobning og chikane.

Om det sidste siger Helle Andsbjerg:

”Det er uld i mund, hvis du spørger mig. Det siger ikke noget konkret om, hvad man har tænkt sig at gøre”.

Hun fortæller desuden til Søfart, at hun har et ønske, som ikke er kommet med i Erhvervsministeriets nye pakke af tiltag.

”Vi så gerne, at klagemulighederne lå uden om rederierne i et eksternt organ. Hvem tør ringe til sin overordnede, måske en man ikke kender, og klage over en kollega?”, spørger hun retorisk og fortsætter:

”Jeg er blevet lovet, at man tager det op i skibstilsynsrådet, men der er mange interesser inde over det her. Der er redersiden, der gerne vil flyve lavt på det her, og så der mandskabet, der vil have ordentlige forhold. Det er svært at balancere”.

Relaterede nyheder