På generalforsamlingen kan du møde hele sekretariatet og se, hvor vi holder til.
Som noget helt nyt vil generalforsamlingen blive afholdt som et hybridmøde. Det er min forhåbning, at det vil give mulighed for, at mange af de medlemmer, der er på arbejde til søs, også kan deltage i hele eller i det mindste dele af generalforsamlingen, og at det derved bliver lettere at samle en beslutningsdygtig forsamling. Desuden vil det være muligt for medlemmer bosat i andre dele af verden, herunder Færøerne og Grønland, at deltage – noget som hidtil har været økonomisk umuligt.
Det bliver spændende at afprøve. Blandt andet forudser jeg, at vi skal være meget opmærksomme under stemmeafgivningen, så vi sikrer, at kun stemmeberettigede får mulighed for at stemme elektronisk. Udfordringer er til for at løses!
Der kommer til at ske en masse på generalforsamlingen. Nogle punkter vil naturligt fylde mere end andre:
Valg til bestyrelsen
Vedtægtsændringer
Godkendelse af regnskab
Valg til bestyrelsen
En ny kandidat præsenteres i næste måneds nyhedsbrev. Samtidig skal vi tage afsked med et bestyrelsesmedlem, der har siddet i bestyrelsen i mange år.
Vedtægtsændringer
På generalforsamlingen skal vi behandle forslag til ændringer af vedtægterne.
Bestyrelsen vil komme med en række forslag, som vi præsenterer i et kommende nyhedsbrev.
Mange af ændringerne anser jeg som essentielle for foreningens fremtid. Vi bliver nødt til at tilpasse os, og i den forbindelse må vi kigge på, hvad andre foreninger gør – især dem med succes.
Bestyrelsen vil i begyndelsen af december afholde et seminar for at præcisere disse ændringer, inden de bliver fremsendt til jer. Det bliver derfor et gennemarbejdet forslag, der fremlægges på generalforsamlingen i februar.
En af vedtægtsændringerne vil være en flytning af generalforsamlingen fra første kvartal til andet kvartal. Dette er nødvendigt for, at regnskabet kan nå at blive færdigt (se nedenfor angående nyt regnskabsår) og godkendt i bestyrelsen inden forsamlingen.
Godkendelse af regnskab
I forbindelse med flytningen til Ramsingsvej i Valby og vores indtræden som selvstændig fagforening i Serviceforbundet er vi blevet opmærksomme på, at vi kan optimere vores udgifter ved blandt andet at overgå til økonomi- og regnskabsstyring i Serviceforbundet. I den forbindelse vil foreningens regnskabsår fremadrettet følge kalenderåret – hidtil har det været 1. oktober til 30. september.
Bestyrelsen og sekretariatet vil også fremadrettet undersøge mulige besparelser via en åben dialog med Serviceforbundets daglige ledelse. Derfor er vi glade for, at Serviceforbundets kongres tidligere i november lagde op til at finde mulige besparelser i driften via synergier eller services tilbudt af Serviceforbundet til fagforeningerne.
Meget af dette drejer sig om sagshåndtering, som klart er det, der tager mest tid i alle foreninger, og vi taler også om, hvordan vi kan tage mere AI i brug til gavn for medlemmerne.
Det bliver en spændende fremtid, og jeg håber, at vi i fællesskab med Serviceforbundet får løst nogle af de mange udfordringer, som alle mindre foreninger har. Forhåbentlig vil det betyde bedre service og færre udgifter.
Niels Bergkvist Hansen
Formand, bestyrelsen



