Når sommeren nærmer sig, er det ikke kun temperaturen, der stiger – det gør tempoet på de danske færger også. Flere passagerer, tætpakkede afgange og øget pres på mandskabet er med til at gøre højsæsonen til en særlig udfordrende periode for de søfarende.
Og netop i disse situationer kan tonen hurtigt blive hård – både fra passagerer og i nogle tilfælde også internt blandt personale. Derfor er Søfartens Ledere gået med i kampagnen “Tal pænt – vi er alle i samme båd” – en fælles indsats for at styrke respekten, den gode kommunikation og ikke mindst arbejdsglæden ombord.
“Når tonen bliver for hård, slider det på arbejdsmiljøet – og det kan i værste fald påvirke sikkerheden. Det er ikke noget, man skal acceptere som en del af jobbet. Vi er med i denne kampagne for at sætte fokus på, at trivsel og respekt går hånd i hånd – og at den gode tone er et fælles ansvar,” udtaler Niels Bergkvist Hansen, formand for Søfartens Ledere.
Kampagnen rulles ud netop nu – op til sommerens travle sæson – og vil være synlig både ombord på færgerne, i terminaler og online. Passagerer vil møde venlige budskaber, der opfordrer til omtanke og respekt, og besætningen vil blive støttet i at stå sammen om en kultur, hvor man taler ordentligt – også i pressede situationer.
Med i Tal Pænt-kampagnen er: Metal Maritime, 3F Privat, Service, Hotel og Restauration, 3F Transport, 3F Sømændene, HK Privat, Søfartens Ledere, Læsøfærgen, Samsø Rederi, Ærøfærgerne, ÆrøXpressen, Sea Health & Welfare og Molslinjen.