I dag kræver reglerne kun, at der er en enkelt bådfører med, som både skal styre båden og sørge for lodsens sikkerhed. Det kan føre til livsfarlige situationer, især hvis lodsen falder i vandet. Uden en ekstra person om bord risikerer både lods og fører at komme i fare, hvis de forsøger en redningsaktion.
Loven om sikkerhed til søs siger ellers, at skibe skal være indrettet og drevet, så menneskeliv på søen er sikret fuldt betryggende. Flere peger dog på, at enmandsbetjente lodsbåde ikke lever op til dette krav.
Alvorlige ulykker understreger problemet
En voldsom ulykke den 18. december 2023 illustrerer farerne. Lodsen Christian Andersen faldt fra en rebstige ned på lodsbåden og brækkede bækkenet 5 steder.
Var han endt i vandet, ville han være overladt til sig selv i det kolde vinterhav, hvor overlevelse uden hjælp kun er mulig i kort tid.
”Christian modtog ikke førstehjælp, da bådmanden valgte at sejle lodsbåden ind til land. Christian klarede sig selv ind i kabinen, og det er et mirakel, at han overlevede. Bækkenbrud er potentielt livstruende. Overbordfald er slemt, men fald ned på lodsbåden er meget værre,” fortæller Bjarne Cæsar Skinnerup, der er lods og tillidsrepræsentant hos DanPilot.
Dette er desværre ikke en enkeltstående hændelse. Danmark har oplevet flere alvorlige ulykker de seneste år, og internationalt er fald fra skibssider en hyppig årsag til dødsfald blandt lodser. 2021 var det foreløbigt værste år, hvor der skete 12 dødsfald ud af 14.000 registrerede lodser på verdensplan.
Holland som forbillede
I Holland har lodsbåde altid 3 besætningsmedlemmer om bord, og der trænes intensivt i at håndtere de farlige overførsler af lodser. Erfaringerne herfra viser, at flere hænder øger sikkerheden betydeligt.
Ministerens svar ventes snart
Søfartsstyrelsen er nu i gang med at revurdere reglerne, og erhvervsminister Morten Bødskov har lovet en grundig gennemgang af de indsendte høringssvar.
I Søfartens Lederes høringssvar skriver vi blandt andet:
”Vores store bekymring er, at lodsen falder over bord, og det ikke er muligt for den eneste tilbageværende person, nemlig føreren, at redde lodsen. Føreren vil således stå i den situation, at vedkommende enten skal forsøge at redde lodsen – med sit eget liv som indsats, både fordi ingen styrer erhvervsfartøjet (trods styrepult på dæk) og det derfor hurtigt kan komme ud af kurs (f.eks. ind under hækken på det skib, der lodses), og fordi både fører og lods kan risikere ikke at kunne komme op i lodsbåden igen, hvis de begge falder over bord, i øvrigt med risiko for at blive suget ind i lodsbådens propel. Der er langt større mulighed for at redde en lods, hvis der er en, der styrer lodsfartøjet, og en, der hjælper lodsen om bord på skibet.”
En løsning er nødvendig
Lodsens arbejde er afgørende for sikker skibstrafik, men arbejdsmiljøet skal forbedres. Med de aktuelle regler risikerer lodserne dagligt deres liv i udfordrende vejrforhold.
En investering på 2.000 kroner ekstra pr. lodsning kunne sikre bedre bemanding og dermed et langt sikrere arbejdsmiljø. Ministerens svar på spørgsmål om dette og mulighed for redningsøvelser ventes i begyndelsen af februar.
Søfartsstyrelsen har nu en unik mulighed for at sikre lodserne den tryghed, de fortjener.