Suezkanalen, Panamakanalen og Det Sorte Hav spiller en afgørende rolle for verdenshandlen, men er i stigende grad udsat for klimaændringer og geopolitiske konflikter. Lav vandstand i Panamakanalen og konflikter i Rødehavet har allerede ført til et fald i trafikken på op til 70 % i 2024.
Rerouting øger omkostninger og CO2-udledning
Skibe tvinges til længere ruter, som øger transportomkostningerne markant. Omsejling af Afrikas sydspids, Kap det Gode Håb, er steget med 89 %, hvilket belaster både logistikken og miljøet. For eksempel påfører EU’s kvotehandelssystem en ekstra omkostning på 400.000 kroner per rejse for store containerskibe på grund af øget CO2-udledning.
Små økonomier rammes hårdest
De stigende fragtomkostninger rammer ikke alle lige. Små østater (SIDS) og mindst udviklede lande (LDC’er) oplever de største konsekvenser. Hvis de nuværende problemer fortsætter, kan forbrugerpriserne stige med op til 0,9 % i disse lande inden 2025 – og priserne på forarbejdede fødevarer kan stige med 1,3 %.
Disse lande, der er dybt afhængige af søtransport for essentielle varer, ser deres maritime tilslutning falde med 9 % over det seneste årti. Det gør deres isolation og sårbarhed endnu mere udtalt.
Klimaforandringer kræver robust tilpasning
Ekstreme vejrhændelser forstyrrer i stigende grad havne og søtransport. Ifølge UNCTAD er der behov for en omfattende indsats, som inkluderer:
Investering i infrastruktur og teknologi.
Udvikling af arbejdsstyrken.
Samarbejder og partnerskaber på tværs af sektoren.
Lav-emission søfart og bekæmpelse af svindel
Selvom International Maritime Organization (IMO) har vedtaget ambitiøse mål for reduktion af drivhusgasser, er skiftet til lav-emission søfart langsomt. Kun 50 % af de nye skibe, der blev bestilt i begyndelsen af 2024, kan bruge alternative brændstoffer.
Samtidig vokser problemet med falske skibsregistreringer. Dette underminerer sikkerhed, miljøkontrol og søfarendes trivsel. UNCTAD opfordrer FN’s medlemslande og industrien til at støtte IMO’s arbejde med at bekæmpe disse praksisser.
Fælles indsats for fremtidens søfart
UNCTAD’s rapport opfordrer til koordineret handling for at styrke de maritime flaskehalse, forbedre havnens effektivitet og tilpasse sig klimaforandringer. Derudover er det vigtigt at investere i grøn teknologi og bekæmpe svindel i skibsregistrering.
Ved at tage disse skridt kan verdens søfart blive mere robust og bæredygtig – en nødvendighed for både global handel og de mest sårbare økonomier.