25. nov. 2024

Potentiel alvorlig mangel på officerer i 2026

Den globale skibsfartsindustri står over for en potentiel alvorlig mangel på officerer inden 2026. En ny rapport fra BIMCO og International Chamber of Shipping (ICS) vurderer, at næsten 90.000 officerer vil være nødvendige for at betjene verdens handelsflåde, hvis branchen fortsætter sin vækst.

Arbejdsmiljø
Billede til nyheden Potentiel alvorlig mangel på officerer i 2026
I disse år spejdes der efter officerer i skibsfartsindustri. Foto: Shutterstock

I dag mangler der allerede 26.240 officerer til at bemande verdens flåde på 74.000 skibe, selvom antallet af officerer er steget med 10,8 procent siden 2015. Ifølge den nye Seafarer Workforce Report overstiger efterspørgslen allerede nu udbuddet, hvilket delvist skyldes krav om flere officerer om bord på hvert skib.

Rapporten påpeger også, at gennemsnitsalderen blandt officerer stiger, og at flere søfolk vælger at blive længere tid på søen. Det er en kortsigtet løsning på manglen, men industrien står stadig over for en udfordring med at tiltrække og fastholde nye talenter.

Øget fokus på uddannelse og rekruttering

Organisationerne bag rapporten anbefaler en betydelig indsats for at rekruttere og uddanne nye officerer. Guy Platten, generalsekretær for ICS, understreger behovet for handling:

”For at imødekomme det fremtidige behov for søfolk er det afgørende, at branchen aktivt fremmer karrierer til søs og forbedrer maritim uddannelse og træning globalt med fokus på de forskellige kompetencer, der kræves i en grønnere og mere digitalt forbundet branche.”

Formand for Søfartens Ledere Niels Bergkvist Hansen siger:

”Når man tænker på, at det tager minimum 3 år, inden en elev kan komme ud at sejle som officer, så vil det blive et problem. Det kommer også til at påvirke os, hvis der ikke kan findes en afløser. Så skal vi blive på havet længere tid. Og så risikerer vi, at folk ikke vil ud at sejle, fordi de ikke ved, hvornår de kommer hjem.”

På spørgsmålet om, hvad der bliver gjort for at ændre på udviklingen, siger Niels:

”De danske rederier gør en indsats ved at sende ubefarne ud på de store skibe, så de kan få erfaring med at sejle, men de fleste sejler dog på småskibe. Eleverne skal jo have sejltid for at komme ind på skolen. Desværre er elevoptaget for lille. Rederierne søger masser af elever og ansætter alle, de kan, men der er ikke kvalificerede ansøgere nok.”

Mangel på specifikke kompetencer

Visse roller er allerede hårdt ramt af mangel. Officerer med tekniske og ledelsesmæssige færdigheder er særligt efterspurgte, og sektorer som tank- og offshore-branchen oplever store udfordringer med at finde officerer på ledelsesniveau.

Diversitet og fastholdelse

Rapporten belyser også, at skibsfartsindustrien, som traditionelt har været mandsdomineret, har en langsom udvikling, når det kommer til diversitet. For at sikre en stabil arbejdsstyrke er det nødvendigt at fastholde søfolk og skabe attraktive karriereveje – også for underrepræsenterede grupper.

De nyeste statistikker viser en positiv udvikling i kønsbalancen med anslået 24.059 kvinder i søfartsbranchen – en stigning på 45,8 procent siden 2015. Andelen af kvindelige certificerede søfolk udgør anslået 1,28 procent af den globale søfartsarbejdsstyrke. Kvindelige ratings er dog primært koncentreret inden for krydstogtskibs- og passagerfærgesektorerne, mens kvindelige officerer er mere jævnt fordelt på tværs af sektorer.

Kontakt os, hvis du har spørgsmål

Er du allerede en del af skibsfartsindustrien, eller overvejer du en karriere inden for området? Søfartens Ledere kan rådgive dig om dine muligheder for videreuddannelse og hjælpe med spørgsmål om din ansættelse og rettigheder.

Relaterede nyheder