28. okt. 2024

Formanden til paneldebat om havnestatskontrol

Havnestatskontrol er afgørende for skibes sikkerhed, men mange skibsførere oplever udfordringer som inspektioner ved ankomst, gentagne kontroller og korruption i visse havne. Formand Niels Bergkvist Hansen deltog ved paneldebat om havnestatskontrol i Istanbul.

Politik
Billede til nyheden Formanden til paneldebat om havnestatskontrol
Niels Bergkvist Hansen i midten til paneldebatten med Cihat Yavuz Güler til højre, som er lead auditor, class surveyor og general manager i Liva Marine. Til venstre ses Mehmet Birol Bayrakdar, som er lead controller (auditor) i TOGMA og en af vicepræsidenterne i IFSMA sammen med Niels. Foto: Privat

Havnestatskontrol er en vigtig del af sikkerhedsarbejdet på skibe, der hjælper med at sikre, at både skibe og deres besætninger lever op til gældende sikkerhedsstandarder.

Formålet med inspektionerne er at sikre, at skibe opfylder kravene i internationale konventioner, for eksempel SOLAS-konventionen (International Convention for the Safety of Life at Sea). Men selvom formålet er positivt, oplever mange skibsførere udfordringer, når inspektørerne går om bord.

3 udfordringer ved havnestatskontrol

Til paneldebatten i Istanbul havde Niels taget 3 konkrete udfordringer med, som han og medlemmer af Søfartens Ledere oplever i forhold til havnestatskontrol. 

1. udfordring: Inspektion ved ankomst: Udfordringer med hviletid og arbejdsbelastning
Et af de største problemer opstår, når havnestatsinspektører går om bord umiddelbart efter ankomst til havnen. På dette tidspunkt er besætningen ofte udmattet efter lange vagter, og der er mange opgaver, der kræver skibsførerens og besætningens opmærksomhed. Herunder:

  • Besætningen skal deltage i inspektionsøvelser, selvom de burde hvile sig.
  • Agenter, terminalrepræsentanter og chartere er om bord og forventer hurtig service.
  • Risikoen for at bryde hviletidsreglerne øges, da inspektionerne kræver deltagelse fra nøglepersoner.

Når inspektionerne falder sammen med ankomsten, bliver det svært at sikre, at besætningen får den nødvendige hvile, hvilket kan påvirke både deres sikkerhed og effektivitet under resten af havneopholdet.

2. udfordring: Flere inspektioner i forskellige regioner
En anden udfordring er, at havnestatskontroller ofte gentages, når skibet anløber forskellige havne inden for kort tid. Verden er opdelt i flere regionale kontrolsystemer (MOUs), der opererer med forskellige fortolkninger af de samme sikkerhedskrav. Dette kan resultere i flere inspektioner af det samme skib inden for få uger, hvilket trætter besætningen unødigt og forhindrer landlov og hvile.

For eksempel kan et tankskib blive inspiceret både i Middelhavet, Sortehavet og Rødehavet i løbet af få uger. Dette lægger yderligere pres på besætningen og efterlader mindre tid til at hvile og udføre deres opgaver sikkert. Selvom disse gentagne inspektioner ikke sker hver gang, er de stadig en betydelig udfordring for skibsførerne.

3. udfordring: Tvivlsomme inspektioner og korruption
I nogle havne oplever skibsførere et helt andet problem – inspektioner, der udføres med tvivlsomme motiver. Her kan inspektører møde talstærkt op på skibet og begynde deres arbejde uden den nødvendige gennemsigtighed. Ofte kan der være forventninger om bestikkelse, enten i form af penge eller gaver som cigaretter eller alkohol, for at sikre en positiv inspektionsrapport.

Hvis skibsføreren nægter at ”samarbejde”, kan skibet risikere at blive tilbageholdt med påskud af fejl, hvilket kan forsinke skibet og medføre tab for rederiet. Skibsførere bør i disse situationer altid have en anden seniorofficer til stede under inspektionen for at mindske risikoen for urimelige krav.

Stå sammen for at skabe ændringer

Paneldebatten blev rimelig lang, da mange deltagere delte deres egne erfaringer med udfordringerne.

”De andre deltagere var enige i, at det var et problem med de mange kontroller, der kan komme i løbet af sejladsen. Der findes jo en hjemmeside, hvor havnestatskontrollen har et verdensomspændende overblik over de skibe, der er inspiceret, og de fejl, der blev fundet ved den seneste inspektion, men jeg har erfaret, at denne hjemmeside ikke bliver brugt, som det var tænkt,” fortæller Niels og fortsætter:

”Regionerne kører endda også med deres egne kampagner, hvor de for eksempel har fokus på brandøvelser, eller om der er de rette forsikringer. Så det kan være meget tidskrævende og udmattende for besætningen, når kontrollen sker lige efter, at vi har lagt til. Ved kontrollerne tages der heller ikke hensyn til, om det er dag eller nat, eller besætningens hviletider. Og det kan især være svært for skibene, fordi der også skal afleveres det kommercielle gods så hurtigt som muligt.”

Men deltagerne var også enige om, at havnestatskontrol generelt er en god ting, fordi sikkerhedssystemet bliver tjekket igennem, og det giver skibsføreren en sikkerhed for, at besætningen faktisk kan udføre det, de skal.

Desværre kan det være svært at ændre på andre regioners gøren og laden.

”Det er kun regeringerne, der kan ændre kravene. Men det er stadig vigtigt at mødes og diskutere disse ting, for hvis vi står samlet, kan vi måske skubbe på for at få ændret tingene. Og vi har som forening også mulighed for at tage problemerne op med IFSMA, hvis der viser sig tendenser i retning af useriøse eller direkte chikanerende adfærd eller inspektioner,” slutter Niels.

Hvad kan du gøre som skibsfører?

Hvis du oplever problemer med havnestatsinspektører, er det vigtigt at involvere din besætning og sikre, at flere er til stede under inspektionen. Dette kan mindske presset fra inspektørerne og sikre, at inspektionen udføres korrekt og uden ulovlige krav.

Hvis du står over for problemer i forbindelse med hviletid, er det en god idé at kontakte din arbejdsgiver eller Søfartens Ledere for yderligere rådgivning.

Relaterede nyheder